PLAN PRACY- LISTOPAD – GRUPA NIEBIESKA

TYDZIEŃ 1 : POLSKA – NASZA OJCZYZNA
Narodowe Święto Niepodległości – 11 listopada
Cele:
- Rozwijanie poczucia tożsamości narodowej i znajomości symboli Polski.
- Poznawanie barw narodowych i flagi.
- Wzmacnianie dumy z bycia Polakiem.
- Ćwiczenie umiejętności słuchania muzyki i reagowania ruchem.
Propozycje zajęć:
- Zajęcia wprowadzające: pokaz flagi, godła, słuchanie fragmentu hymnu (stojąc, w ciszy).
- Plastyka: „Biało-czerwone serce” – wyklejanie serca z bibuły lub waty.
- Rytmika: marsz przy muzyce wojskowej – ćwiczenia orientacji w przestrzeni.
- Zabawa dydaktyczna: „Kolory Polski” – wyszukiwanie przedmiotów w sali o barwach białej i czerwonej.
- Zajęcia sensoryczne: dotykowe poznawanie symboli Polski (flaga z filcu, godło z wypukłym orłem).
- Zajęcia muzyczno-ruchowe: piosenka „Jesteśmy Polką i Polakiem” (z prostymi gestami).
- Uroczystość grupowa : mini-apel z odśpiewaniem hymnu, wręczeniem „kotylionów”.
TYDZIEŃ 2 : JESIENNE SKARBY PRZYRODY
Cele:
- Poznawanie zjawisk przyrody późną jesienią.
- Rozwijanie percepcji wzrokowej, dotykowej, słuchowej.
- Rozwijanie mowy i nazywanie przedmiotów z otoczenia (liść, kasztan, żołądź, wiewiórka).
- Ćwiczenie małej motoryki i koncentracji uwagi.
Propozycje zajęć:
- Spacer / obserwacja przyrody: zbieranie liści i kasztanów, rozmowa o pogodzie.
- Zabawa badawcza: „Co szeleści?” – porównywanie dźwięków suchych liści, szyszek.
- Plastyka: „Jesienny bukiet” – przyklejanie liści na kartce, ozdabianie plasteliną.
- Zabawa ruchowa: „Taniec liści” – naśladowanie ruchów spadających liści przy muzyce.
- Zajęcia językowe: układanie prostych zdań: „To liść. Liść spada.”
TYDZIEŃ 3 : KOLORY, KSZTAŁTY I LICZBY
Cele:
- Utrwalanie znajomości kolorów i kształtów.
- Wstęp do liczenia (1–3, dla chętnych do 5).
- Rozwijanie logicznego myślenia poprzez manipulację przedmiotami.
- Doskonalenie koordynacji wzrokowo - ruchowej.
Propozycje zajęć:
- Zabawy klasyfikacyjne: sortowanie guzików, klocków wg koloru.
- Plastyka: „Kolorowy świat figur” – wyklejanie obrazków z kół, kwadratów, trójkątów.
- Zabawa ruchowa: „Znajdź kolor!” – dzieci biegną do przedmiotów w wybranym kolorze.
- Zajęcia matematyczne: liczenie elementów: „Ile jabłek widzisz?”.
- Zabawa z muzyką: rytmiczne podskoki i klaskanie – przeliczanie dźwięków.
TYDZIEŃ 4 : ANDRZEJKI – ZWYCZAJE LUDOWE
Cele:
- Poznawanie tradycji ludowych i zwyczajów andrzejkowych.
- Kształtowanie umiejętności współdziałania w grupie.
- Rozwijanie wyobraźni i ekspresji twórczej.
- Wzmacnianie pozytywnych emocji i poczucia przynależności.
Propozycje zajęć:
- Rozmowa: „Co to są wróżby?” – dostosowana do wieku i poziomu rozumienia dzieci.
- Zabawa ruchowa: „Magiczna kula” – przekazywanie piłki w rytm muzyki (kto trzyma, odpowiada na proste pytanie np. „co lubisz?”).
- Zajęcia plastyczne: „Kapelusz czarodzieja” – ozdabianie papierowych kapeluszy brokatem i naklejkami.
- Zabawa sensoryczna: „Tajemniczy worek” – odgadywanie dotykiem przedmiotów.
- Andrzejkowa zabawa grupowa (29.11): zabawy ruchowe przy muzyce, lanie wosku w uproszczonej formie (np. plastelina w wodzie), wspólne śpiewanie.
OBSZARY ROZWOJU WG PROGRAMU „DRUŻYNA MARZEŃ”
W każdym tygodniu realizowane są cele z następujących obszarów:
- Społeczno-emocjonalny: współpraca, empatia, samoświadomość.
- Poznawczy: poznawanie świata, symboli, przyrody, matematyki.
- Językowy: rozwijanie słownictwa czynnego, komunikacji werbalnej i niewerbalnej.
- Fizyczny i zdrowotny: ruch, motoryka duża i mała, rytm.
- Artystyczny: ekspresja plastyczna, muzyczna, teatralna.



