20250424_115244
budynek

ul. Puławska 97
02-595 Warszawa
Tel.: (22) 646 50 16
Tel./Fax: (22) 845 05 77
ps393@eduwarszawa.pl

Plan pracy

Jesienny spacer

 

PLAN PRACY  GRUPY NIEBIESKIEJ

                                     WRZESIEŃ: „Poznajmy się – razem w drużynie!”

 

Cele główne:

  1. Tworzenie bezpiecznego środowiska przedszkolnego.
  2. Wspieranie adaptacji i budowania relacji.
  3. Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i emocjonalnych.
  4. Stymulacja zmysłów i ruchu z dostosowaniem do potrzeb dziecka.
  5. Kształtowanie nawyków dnia codziennego (higiena, współpraca, odpoczynek).

 

Tygodniowy rozkład tematyczny:

Tydzień 1: „Witaj w naszej drużynie!”

Cele tygodnia: poznanie imion, sali, nauczycieli; nauka rytuałów dnia; poczucie bezpieczeństwa.

Aktywności:

  • Nasze imiona w rytmie – „I ty musisz być”… (imię dziecka)...
  • Spacer po sali – poznajemy kąty i przedmioty, z wykorzystaniem piosenki            „W naszym pokoju…”
  • Tablica pogody (emocji i aury) – codzienna rutyna poranna.
  • Rytuały dnia – „co robimy rano, po obiedzie, przed snem?” – w formie obrazkowego rozkładu dnia.

Dostosowania:

  • Symbole PCS do komunikacji.
  • Niski próg hałasu dla dzieci nadwrażliwych.

 

Tydzień 2: „Moje ciało – moje możliwości”

Cele tygodnia: poznawanie ciała, nazw części ciała, rozwijanie świadomości ruchowej  

Aktywności:

  • Zabawa z lusterkiem: „Co widzę?” (ruch mimiczny, usta, oczy, nos).
  • „Dotknij i poczuj” – woreczki z różną fakturą, ciepłe/zimne przedmioty.
  • „Taniec rąk i nóg” – zabawy przy muzyce z ruchami dostosowanymi (siedzące lub stojące).
  • Ruch według symbolu: dzieci pokazują rękę → podnoszą rękę, nogę → ruszają nogą itd.

Dostosowania:

  • Materiały dotykowe i sensoryczne.
  • ćwiczenia ruchowe na siedząco.
  • Możliwość prowadzenia przez asystenta lub nauczyciela cienia.

 

Tydzień 3: „Emocje mieszkają w nas”

Cele tygodnia: rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji; nauka wyrażania uczuć.

Aktywności:

  • „Lustro emocji” – zabawa w naśladowanie min.
  • „Co czuje miś?” – historyjki obrazkowe z prostym opisem emocji (np. miś smutny, bo zgubił zabawkę).
  • Butelki emocji – słoiczki z kolorami (czerwony = złość, niebieski = smutek).
  • Kącik „Jak się czuję?” – dzieci wybierają symbol swojej emocji rano i po południu.

Dostosowania:

  • Karty z twarzami emocji.
  • Możliwość pokazywania emocji przez gesty, obrazki, kolory.

 

Tydzień 4: „Pomagam, sprzątam, jestem potrzebny”

Cele tygodnia: wzmacnianie poczucia sprawczości i odpowiedzialności.

Aktywności:

  • „Kto dziś pomaga?” – dyżurni wybierani symbolami (np. pomoc przy rozdawaniu chusteczek).
  • „Magiczne porządki” – zabawa w chowanie zabawek do odpowiednich pudeł.
  • „Kicia Kocia sprząta” – wysłuchanie opowiadania, rozmowa kierowana

Dostosowania:

  • Zmniejszenie liczby elementów w przestrzeni (przeciwdziałanie przeciążeniu sensorycznemu).

 

Powtarzalne aktywności codzienne :

Poranna rutyna

: Powitanie w kole, wybór emocji, piosenka na dzień dobry.

Ćwiczenia poranne

: Proste rozciąganie, ruchowe „powitanie dnia” w rytmie muzyki.

Zabawy sensoryczne

: Codziennie: masa plastyczna, woreczki dotykowe, piasek, woda.

Rytuał dnia

: Obrazkowy plan dnia – dzieci uczą się przewidywalności i kolejności.

Zakończenie dnia

: Krótka relaksacja, opowieść lub muzyka na zakończenie.

Piosenki i wierszyki polecane na wrzesień

  • „I ty musisz być…” – piosenka powitalna z gestami.
  • „Głowa, ramiona …” – piosenka o częściach ciała.
  • „Kolorowe emocje” – prosta piosenka do nauki podstawowych emocji.
  • „Zabawki na miejsce” – rymowanka do sprzątania.

Podsumowanie

  • wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa poprzez powtarzalność,
  • dostosowanie aktywności do psychomotorycznych możliwości dzieci
  • akcentowanie emocji, wspólne działanie jako fundamenty dobrej adaptacji.

wesołe przedszkolaki grafika - Przedszkole Tik Tak w Straszynie i Gdańsku

Kontakt

Przedszkole Specjalne
nr 393 w Warszawie

ul. Puławska 97
02-595 Warszawa

tel.: (22) 646 50 16

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.