PLAN PRACY GRUPY NIEBIESKIEJ
WRZESIEŃ: „Poznajmy się – razem w drużynie!”
Cele główne:
- Tworzenie bezpiecznego środowiska przedszkolnego.
- Wspieranie adaptacji i budowania relacji.
- Rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i emocjonalnych.
- Stymulacja zmysłów i ruchu z dostosowaniem do potrzeb dziecka.
- Kształtowanie nawyków dnia codziennego (higiena, współpraca, odpoczynek).
Tygodniowy rozkład tematyczny:
Tydzień 1: „Witaj w naszej drużynie!”
Cele tygodnia: poznanie imion, sali, nauczycieli; nauka rytuałów dnia; poczucie bezpieczeństwa.
Aktywności:
- Nasze imiona w rytmie – „I ty musisz być”… (imię dziecka)...
- Spacer po sali – poznajemy kąty i przedmioty, z wykorzystaniem piosenki „W naszym pokoju…”
- Tablica pogody (emocji i aury) – codzienna rutyna poranna.
- Rytuały dnia – „co robimy rano, po obiedzie, przed snem?” – w formie obrazkowego rozkładu dnia.
Dostosowania:
- Symbole PCS do komunikacji.
- Niski próg hałasu dla dzieci nadwrażliwych.
Tydzień 2: „Moje ciało – moje możliwości”
Cele tygodnia: poznawanie ciała, nazw części ciała, rozwijanie świadomości ruchowej
Aktywności:
- Zabawa z lusterkiem: „Co widzę?” (ruch mimiczny, usta, oczy, nos).
- „Dotknij i poczuj” – woreczki z różną fakturą, ciepłe/zimne przedmioty.
- „Taniec rąk i nóg” – zabawy przy muzyce z ruchami dostosowanymi (siedzące lub stojące).
- Ruch według symbolu: dzieci pokazują rękę → podnoszą rękę, nogę → ruszają nogą itd.
Dostosowania:
- Materiały dotykowe i sensoryczne.
- ćwiczenia ruchowe na siedząco.
- Możliwość prowadzenia przez asystenta lub nauczyciela cienia.
Tydzień 3: „Emocje mieszkają w nas”
Cele tygodnia: rozpoznawanie i nazywanie podstawowych emocji; nauka wyrażania uczuć.
Aktywności:
- „Lustro emocji” – zabawa w naśladowanie min.
- „Co czuje miś?” – historyjki obrazkowe z prostym opisem emocji (np. miś smutny, bo zgubił zabawkę).
- Butelki emocji – słoiczki z kolorami (czerwony = złość, niebieski = smutek).
- Kącik „Jak się czuję?” – dzieci wybierają symbol swojej emocji rano i po południu.
Dostosowania:
- Karty z twarzami emocji.
- Możliwość pokazywania emocji przez gesty, obrazki, kolory.
Tydzień 4: „Pomagam, sprzątam, jestem potrzebny”
Cele tygodnia: wzmacnianie poczucia sprawczości i odpowiedzialności.
Aktywności:
- „Kto dziś pomaga?” – dyżurni wybierani symbolami (np. pomoc przy rozdawaniu chusteczek).
- „Magiczne porządki” – zabawa w chowanie zabawek do odpowiednich pudeł.
- „Kicia Kocia sprząta” – wysłuchanie opowiadania, rozmowa kierowana
Dostosowania:
- Zmniejszenie liczby elementów w przestrzeni (przeciwdziałanie przeciążeniu sensorycznemu).
Powtarzalne aktywności codzienne :
Poranna rutyna |
: Powitanie w kole, wybór emocji, piosenka na dzień dobry. |
Ćwiczenia poranne |
: Proste rozciąganie, ruchowe „powitanie dnia” w rytmie muzyki. |
Zabawy sensoryczne |
: Codziennie: masa plastyczna, woreczki dotykowe, piasek, woda. |
Rytuał dnia |
: Obrazkowy plan dnia – dzieci uczą się przewidywalności i kolejności. |
Zakończenie dnia |
: Krótka relaksacja, opowieść lub muzyka na zakończenie. |
Piosenki i wierszyki polecane na wrzesień
- „I ty musisz być…” – piosenka powitalna z gestami.
- „Głowa, ramiona …” – piosenka o częściach ciała.
- „Kolorowe emocje” – prosta piosenka do nauki podstawowych emocji.
- „Zabawki na miejsce” – rymowanka do sprzątania.
Podsumowanie
- wzmacnianie poczucia bezpieczeństwa poprzez powtarzalność,
- dostosowanie aktywności do psychomotorycznych możliwości dzieci
- akcentowanie emocji, wspólne działanie jako fundamenty dobrej adaptacji.