Sprawozdanie z realizacji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa
w Przedszkolu Specjalnym nr 393 w Warszawie
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 jest programem uchwalonym na lata 2021-2025
przez Radę Ministrów w celu poprawy stanu czytelnictwa w Polsce poprzez wzmacnianie roli bibliotek publicznych, szkolnych i pedagogicznych jako lokalnych ośrodków życia społecznego,
stanowiących centrum dostępu do kultury i wiedzy.
Program jest realizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, przy zaangażowaniu Biblioteki Narodowej, Instytutu Książki i Narodowego Centrum Kultury, oraz we współpracy z Ministerstwem Edukacji i Nauki jako operatora Priorytetu 3.
• Kwota przyznanego wsparcia dla przedszkola: 1500.00 zł
• Kwota wkładu własnego przedszkola: 375.00 zł
Liczba zakupionych nowości czytelniczych: 170 szt.
Poza zakupem książek, przedszkole realizowało działania promujące czytelnictwo. Cała wspólnota przedszkolna zaangażowała się w realizację zaplanowanych działań.
Podjęte działania odnosiły się do trzech głównych założeń:
1. Zakres współpracy placówki wychowania przedszkolnego z biblioteką publiczną/pedagogiczną:
• Systematyczne wycieczki do Multimedialnej Biblioteki dla Dzieci i Młodzieży nr XXXI w Warszawie (jeden raz w miesiącu w roku szkolnym 2023/2024) – w celu realizacji spotkań czytelniczych z elementami biblioterapii – innowacja pedagogiczna pt. „Baśniowo” dla dzieci z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
• Spotkania z paniami bibliotekarkami na terenie Multimedialnej Biblioteki dla Dzieci i Młodzieży nr XXXI w Warszawie, poznanie funkcjonowania biblioteki, wytłumaczenie dzieciom - dlaczego warto korzystać z biblioteki.
• Spotkania w przedszkolu z paniami bibliotekarkami z Multimedialnej Biblioteki dla Dzieci i Młodzieży nr XXXI w Warszawie – panią Aleksandrą Mostowską oraz panią Zuzanną Mrozik – w celu przeprowadzenia zajęć ze wszystkimi grupami z naszego przedszkola, mających na celu wytłumaczenie dzieciom na czym polega praca bibliotekarza, czytanie książeczek, oglądanie ilustracji.
• Współpraca przy zakupie książek w ramach programu – polecenie książek.
2. Wydarzenia promujące czytelnictwo organizowane w ramach programu:
• Zorganizowanie konkursu plastyczno-technicznego dla dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, z przedszkoli specjalnych w Warszawie oraz przedszkoli integracyjnych Dzielnicy Mokotów : „Książeczka sensoryczna – sensoczytanka”.
• Zorganizowanie wewnątrzprzedszkolnego Konkursu Plastycznego „Okładka mojej ulubionej książki” (zakup nagród – książek z NPRCz.); wykonanie z dziećmi prac plastycznych na konkurs.
• Udział rodziców w akcji „Familijne Spotkania Czytelnicze” – wizyta w przedszkolu w grupie do której uczęszcza ich dziecko, w celu przeczytania wybranej przez dziecko/rodzica pozycji książkowej.
• Udział zaproszonych gości (wychowawca z Placówki opiekuńczo-wychowawczej „Bajkowy Dworek”) w akcji „Familijne Spotkania Czytelnicze” – wizyta w przedszkolu w celu przeczytania wybranej przez dziecko pozycji książkowej.
• Udział dzieci w Zewnętrznym Konkursie pt. „Sensoryczna postać bajkowa”, organizowanym przez PS 213 w Warszawie.
• Rozmowy z rodzicami w celu przedstawienia przez nauczycieli wartości i korzyści płynących z codziennego czytania dzieciom oraz przedstawienia ważnych i właściwych pozycji czytelniczych dla dzieci w wieku przedszkolnym.
• Zorganizowanie wyjścia do teatru. Przedstawienie teatralne dla dzieci w wykonaniu aktorów teatru Guliwer pt. „Koziołek Matołek”.
• Nawiązanie współpracy z Zespołem Szkół "Bednarska". Udział w przedstawieniu teatralnym „Smerfy”.
• Systematyczne czytanie bajek przez nauczycieli i pracowników przedszkola.
• Nagrywanie na komunikatory (urządzenia wysokiej technologii AAC) bajek, wierszy, fragmentów opowiadań dla dzieci przez nauczycieli i logopedów.
3. Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem zakupionych książek:
• w każdej grupie przedszkolnej przeprowadzono zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem książek zakupionych w ramach projektu:
1. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w grupie Niebieskiej. Temat: Katechizm polskiego dziecka - wykorzystanie książki Władysława Bełzy „Kto ty jesteś Polak mały”.
2. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w grupie Zielonej. Temat: Przygody koników. Wykorzystanie książki „Opowieści o konikach”. Autorzy: Maja von Vogel, Julia Bierkandt.
3. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w grupie Różowej. Temat: Dzielny strażak, wykorzystanie książki Barbara Zoschke, Susanne Schulte „Dzielny strażak”.
4. Zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w grupie Żółtej. Temat: Kim jest i co robi weterynarz? Wykorzystanie książki „Przychodzi żaba do lekarza”. Autorzy: Wiesław Drabik, Dorota Szoblik.
• „Czytanie na dywanie” – codzienne czytanie literatury dziecięcej przez nauczycieli, rozmowa z dziećmi na temat wysłuchanego utworu.
Miejsce, w którym znajdują się/zostały wyeksponowane książki zakupione w ramach programu:
• poszerzenie oferty „Kącika książki” w każdej sali przedszkolnej.
Przykłady zakupionych nowości wydawniczych dla dzieci:
1. Seria "Lena" autorstwa Fanny Joly, Roser Capdevila: np.: „Lena. Bardzo ważni goście”, "Lena. Braciszek na piątkę", "Lena. Kuchenny zawrót głowy itp..
2. Seria "Klasyka młodego czytelnika": np. „Księga dżungli”, „ Basnie H. CH. Andersen”, „Baśnie Grimm i Perrault”.
3. Seria "Kraina Syren": np. „ Dryfujący las”, „Lodowy olbrzym”, „Królestwo nocy”.
4. Seria "Leszek Peszek": np. „Leszek Peszek i jego najlepszy przyjaciel”, „Leszek Peszek i przepyszne przekąski”, „Leszek Peszek i sezon na kichanie”.
5. Poradnik młodego ekologa. Agnieszka Nożyńska - Demianiuk
6. Poradnik kulturalnego dzieciaka. Agnieszka Nożyńska - Demianiuk
7. Zwierzaki - dziwaki. Jeże, węże i wyraki. Patrycja Zarawska
8. Zwierzaki – spryciaki. Suzu, kuzu i żółwiaki. Patrycja Zarawska
9. Dlaczego jeże mają kolce. Mariola Jarocka
10. Dlaczego lisy są rude? Mariola Jarocka
11. Warszawska syrenka i inne polskie legendy. Autor książki: Opracowanie zbiorowe .
12. Bajki dla odważnych dziewczynek i odważnych chłopców. Autor książki: Opracowanie zbiorowe .
13. Bajki – wspierajki. O dziewczynkach, które czasem rozrabiają. Anna Paszkiewicz
14. Mądre bajki o przyjaźni. Agnieszka Antosiewicz
15. Czarna owieczka. Jan Grabowski
16. Sami czytamy. Dzielny strażak. Barbara Zoschke, Susanne Schulte
17. Sami czytamy. Opowieści o konikach. Maja von Vogel, Julia Bierkandt
18. Florek. Pokochaj delfinka. Agnieszka Nożyńska-Demianiuk
19. Usia. Uratuj foczkę! Agnieszka Nożyńska-Demianiuk
20. Itp.
Wnioski z realizacji programu:
Program zintegrował różnorodne działania nauczycieli, rodziców i dyrektora wokół promocji czytelnictwa w przedszkolu i w środowisku lokalnym. Wzbogacił także aspekty współpracy z biblioteką działającą w naszej gminie Warszawa -Mokotów. Przedszkolne „Kąciki książek” w salach zostały wzbogacone o nowe pozycje książkowe, które spowodowały zaciekawienie u dzieci i zmotywowały do sięgania po nie. Dzieci miały szansę m. in. wziąć udział w ciekawych zajęciach, uczestniczyć w wycieczkach do biblioteki oraz słuchać utworów czytanych przez zaproszonych gości. Projekt umożliwił nam rozwijanie u dzieci zainteresowań czytelniczych oraz edukowanie rodziców nt. wpływu czytelnictwa na wszechstronny rozwój dzieci. Mamy nadzieję, że ta przygoda z książką się nie kończy, ale będzie trwała nadal. Przedszkole aktywnie włączyło się w realizacje NPRCZ i jest otwarte na udział w podobnych zadaniach w przyszłości.
Magdalena Zbańska