"Zabawy z matematyką"

INNOWACJA PEDAGOGICZNA
,,Zabawy z matematyką”


WSTĘP
      W przedszkolu edukacja matematyczna odbywa się poprzez zabawę, atrakcyjne zajęcia oraz w sytuacjach codziennych. Ma przygotować do posługiwania się pewnymi pojęciami matematycznymi poprzez osobiste doświadczenie, do zrozumienia których dziecko dochodzić będzie poprzez samodzielne działanie. Poprzez innowację chcemy wzmocnić aktywność każdego dziecka, rozbudzić zaciekawienie i zainteresowanie dzieci. Naszą rolą będzie stwarzanie takich sytuacji, w których dzieci będą mogły zdobywać kolejne umiejętności matematyczne.

TYTUŁ INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ: Zabawy z matematyką
AUTOR INNOWACJI: mgr Agnieszka Jarosz, mgr Joanna Sobolewska
TYP INNOWACJI: Innowacja pedagogiczna
MIEJSCE REALIZACJI: Przedszkole Specjalne nr 393 w Warszawie
ZASIĘG: Innowacją pedagogiczną będą objęte dzieci z grupy Różowej oraz Niebieskiej
CZAS REALIZACJI: od 01. 02. 2024r. Do 31.05. 2025r.

OPIS I SPOSÓB REALIZOWANIA INNOWACJI
    Innowacja ,,Zabawy z matematyką” zakłada naukę poprzez zabawę, doświadczenia i działania za pomocą konkretów i praktycznych ćwiczeń,. Podstawą będą zabawy matematyczne, tak ważne w edukacji przedszkolnej. Chcemy więc poprzez odpowiednio zorganizowane zabawy i zajęcia sensoryczne wprowadzić dzieci w świat matematyki. Będziemy zachęcać dzieci do samodzielnych działań podczas dopasowywania, porządkowania, przeliczania, wykorzystując różnorodność materiałów (przyrodnicze: szyszki, kasztany, żołędzie, patyki, codziennego użytku: woda, ryż, kasza ).                           

GŁÓWNE CELE INNOWACJI
· Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień matematycznych dzieci.
· Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci o zróżnicowanych możliwościach intelektualnych.
· Rozwijanie matematycznej wyobraźni.
· Rozbudzanie wiary dziecka we własne siły.
· Stworzenie warunków sprzyjających zdobywaniu kompetencji matematycznych
w toku zabawy.

CELE OPERACYJNE
Dziecko:
 · nazywa i wskazuje części swojego ciała
· określa położenie przedmiotów w przestrzeni
· określa położenie przedmiotów względem siebie i drugiej osoby
· przelicza na konkretach
· kontynuuje rytm wg rozpoczętego schematu
· określa ciężar przedmiotów, waży je i porównuje
· porządkuje klocki, figurki, zabawki wg różnych kryteriów
· nazywa, porównuje i segreguje figury geometryczne

METODY
· Elementy metody Edyty Gruszczk- Kolczyńskiej
· Metoda stopniowania trudności
· Metoda praktycznego działania
· Metoda słowna
· Metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej
FORMY
· Grupowa
· Indywidualna
· Zbiorowa
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
· kasztany, żołędzie, szyszki, patyki
· zabawki, figurki, autka
· waga
· szarfy
· pojemniki
· ryż, kasza
· Tablice do komunikacji, symbole PCS
i inne...

HARMONOGRAM ZAJĘĆ
TEMAT ZAJĘĆ:

  • Dostrzeganie i układanie rytmów- ,,Co będzie dalej ?”
  • Kształtowanie umiejętności liczenia, a także dodawania i odejmowanie.
  • Wspomaganie rozwoju operacyjnego rozumowania - bawimy się w zbiory. (Pojęcie stałości liczby- równoliczność)
  • Rozwijanie umiejętności mierzenia długości, szerokości, wysokości.
  • Klasyfikacja- porządkujemy klocki, zabawki, figurki według różnych kryteriów.
  • Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych.
  • Orientacja przestrzenna- ćwiczenia kształtujące i doskonalące  orientację przestrzenną. 
  • Zapoznanie dzieci z wagą i sensem ważenia.

TERMIN ZAJĘĆ - od lutego do  maja raz w tygodniu
CZAS ZAJĘĆ - 30 min

SPOSÓB PROWADZENIA EWALUACJI
·  Obserwacja dzieci podczas zajęć


EFEKTY DLA DZIECKA
· Integracja z grupą rówieśników
· Umiejętność współpracy w grupie
· Wiara we własne siły
· Rozwój twórczości i aktywności własnej dzieci
· Rozwój percepcji wzrokowej, słuchowej oraz ruchowej


EFEKTY DLA PLACÓWKI
· Podniesienie jakości pracy przedszkola
· Poszerzenie oferty terapeutycznej w przedszkolu


EFEKTY DLA NAUCZYCIELA
· Rozwój warsztatu pracy
· Pogłębienie współpracy z innymi nauczycielami
· Pobudzenie kreatywności nauczyciela

Na zajęciach z innowacji, które prowadzimy zgodnie z planem miesięcznym włączamy zagadnienia związane z matematyką. Dzieci przeliczają, wyszukują odpowiednich cyfr, dopasowują. Kształtujemy pojęcia "taki sam", "tyle samo". Utrwalamy nazwy kolorów i stosunki przestrzenne. Podczas zajęć Przede wszystkim dobrze się bawimy wykorzystując materiały sensoryczne a nowe umiejętności same wchodzą do głowy.

1 (20)
1 (8)
1 (7)
1 (6)
1 (5)
1 (4)
1 (3)
1 (2)
1 (1)
1 (22)
1 (21)
1 (9)
1 (19)
1 (18)
1 (17)
1 (16)
1 (15)
1 (14)
1 (13)
1 (12)
1 (11)
1 (10)

Kontakt

Przedszkole Specjalne
nr 393 w Warszawie

ul. Puławska 97
02-595 Warszawa

tel.: (22) 646 50 16

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.