"Samodzielni razem"

W roku szkolnym 2024/2025 innowacja "Samodzielni razem" będzie kontynuowana. Zachęcamy do śledzenia aktualności i do oglądania nowych zdjęć, które pojawią się już wkrótce.


    INNOWACJA PEDAGOGICZNA

    ,,Samodzielni razem”

    Pomóż mi zrobić to samemu.

Czego dziecko nie jest w stanie samo zrobić, musimy mu to dokładnie pokazać.
Nie możemy dawać zbytecznej pomocy, ale też nie zaniechamy tej koniecznej.
Maria Montessori

             

WSTĘP

Podwieczorek to doskonała okazja, by dziecko zjadło sezonowe owoce, warzywa, które mają naturalną słodycz. Jest to okazja do kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych.

Przygotowaniem podwieczorków mogą zająć się same dzieci, co zwiększa ich samodzielność, a przede wszystkim – pozwala na samodzielne dokonanie wyboru, co chcą zjeść. Samodzielne przygotowanie posiłku pobudza kreatywność i budzi zainteresowanie jedzeniem, co zmniejsza ilość produktów odrzucanych przez dziecko.

 

TYTUŁ INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ: Samodzielni razem

AUTOR INNOWACJI: mgr Agnieszka Jarosz, mgr Olga Kuligowska

KOMUNIKACJA ALTERNATYWNA I WSPOMAGAJĄCA AAC: Agnieszka Przybylska- Szumert

TYP INNOWACJI: Innowacja pedagogiczna

MIEJSCE REALIZACJI: Przedszkole Specjalne nr 393 w Warszawie

ZASIĘG: Innowacją pedagogiczną będą objęte dzieci z grupy Różowej oraz Żółtej

CZAS REALIZACJI: od 01. X.2023r. do 30.VI.2024r.

 

OPIS I SPOSÓB REALIZOWANIA INNOWACJI

Program innowacji jest zgodny z programem edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci.  

Głównym założeniem innowacji jest wspieranie dzieci w samodzielności oraz rozwijanie nawyków zdrowego odżywiania. Dzieci naukę samodzielności, odpowiedzialności i współpracy będą rozwijać w trakcie przygotowywania podwieczorków w przedszkolu. Dzięki wykorzystywani zdrowych produktów dzieci będą kształtować zdrowe nawyki żywieniowe. W trakcie zajęć dzieci będą ćwiczyć umiejętność krojenia i smarowania nożem, obierania obieraczką warzyw i owoców, umiejętność nakładania, nalewania, mieszania i ścierania na tarce. Szczególny nacisk będziemy kłaść na bezpieczeństwo i higienę osobistą oraz o porządek wokół siebie. Dzieci będą tarły na tarce owoce i warzywa, kroiły produkty drewnianym nożem. W dążeniu do samodzielności będziemy stosować różne metody pracy dostosowane do potrzeb i możliwości dziecka. Jedną z metod wspierających będzie wykorzystanie tablic do komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC.

GŁÓWNE CELE INNOWACJI

  • Wpieranie samodzielności i aktywności dzieci w życiu codziennym
  • Kształtowanie zdrowych nawyków żywieniowych

CELE

  • Rozwój samodzielności
  • Kształtowanie właściwych nawyków żywieniowych
  • Przestrzeganie zasad higieny i bezpieczeństwa w czasie przygotowywania posiłków
  • Nauka kulturalnego zachowania się przy stole
  • Porządkowanie stanowiska pracy
  • Nauka bezpiecznego posługiwanie się nożem, tarką itp.
  • Zapoznanie z naczyniami i narzędziami kuchennymi
  • Kształtowanie umiejętności zastosowania naczyń narzędzi kuchennych

METODY

  • Elementy metody Montessori
  • Metody Felicji Affolter
  • Metoda stopniowania trudności
  • Metoda łączenia etapów ,,od końca”
  • Metoda czynnego podpowiadania ruchów oraz stopniowe wygaszanie podpowiedzi
  • Metoda praktycznego działania
  • Metoda słowna
  • Metody komunikacji alternatywnej i wspomagającej

FORMY

  • Grupowa
  • Indywidualna
  • Zbiorowa

ŚRODKI DYDAKTYCZNE

  • Drewniane sztućce
  • Deski do krojenia
  • Talerze
  • Tarki do ścierania
  • Serwetki
  • Pieczywo różnego rodzaju, masło, nabiał, warzywa, owoce i inne
  • Masy plastyczne
  • Tablice do komunikacji, symbole PCS

HARMONOGRAM ZAJĘĆ

TEMAT ZAJĘĆ

TERMIN ZAJĘĆ

CZAS ZAJĘĆ

Masy plastyczne- nauka ugniatania, krojenia, wałkowania poprzez zabawę (nabywanie podstawowych umiejętności do zajęć kulinarnych)

 

 

 

Każda środa

od października

do czerwca

 

 

 

1 godzina

zegarowa

Zapoznanie się z zasadami bezpieczeństwa i higieny w trakcie przygotowywania posiłków

Tarte owoce

Prażone jabłko

Przygotowanie budyniu

Bananowy deser

Przygotowanie twarożku ze szczypiorkiem

Przygotowanie twarożku z rzodkiewką

Przygotowanie sałatki ziemniaczanej

Przygotowanie leniwych klusek

Przygotowanie kakao

Przygotowanie sałatki jarzynowej

Przygotowanie szarlotki

Przygotowanie owocowego koktajlu

Sałatka owocowa

Przygotowanie tostów

Gofry

Pasta rybna na kanapki

Pasta jajeczna

Babeczki owocowe

Przygotowanie owocowych lodów

Przygotowanie kisielu

IMG_4880
20240117_140859
20240117_141414
20240117_142800
20240117_141739
c6651e82-90c6-4494-a2d3-a2138b06703e
IMG_4841
IMG_4847
IMG_4855
IMG_4857
IMG_4864
IMG_4860
IMG_4874
IMG_4878
91dbee45-fa5d-4e06-8ce3-e24c50f26715
IMG_4886
IMG_4893
IMG_4897
IMG_4901
IMG_4902
IMG_5425
IMG_5426
IMG_5428
IMG_5429
IMG_5430
IMG_5505
IMG_5523
9bf655ff-7db8-457c-9b0f-e4eab7f0da6c
IMG_4114
IMG_4449
IMG_4451
IMG_4453
IMG_4055
IMG_4462
IMG_4063
IMG_4073
IMG_4075
IMG_4091
IMG_4101
IMG_4109
IMG_4110
IMG_4111
IMG_4442
IMG_4243
IMG_4248
IMG_4261
IMG_4266 (1)
IMG_4266
IMG_4253
IMG_4271
IMG_4273
IMG_4432
IMG_4436
IMG_4427
IMG_4439
4133ba07-d081-4217-a671-33c849e57688

Kontakt

Przedszkole Specjalne
nr 393 w Warszawie

ul. Puławska 97
02-595 Warszawa

tel.: (22) 646 50 16

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.