Dyskoteki Czwartkowe

Tytuł: „Tematyczne dyskoteki”
Autorzy innowacji: Katarzyna Grzeszczak, Marta Kałyńczak
Miejsce realizacji: Przedszkole specjalne Nr 393
Czas trwania pojedynczych zajęć: 1 godzina zegarowa

1. Wstęp
Innowacja „Tematyczne dyskoteki” powstała z potrzeby urozmaicenia zajęć w przedszkolu specjalnym oraz stworzenia dzieciom przestrzeni do swobodnej ekspresji ruchowej, muzycznej i społecznej. Zabawa przy muzyce sprzyja integracji grupy, rozwijaniu kompetencji komunikacyjnych i emocjonalnych, a także pozwala na rozładowanie napięć i nadmiaru energii w bezpiecznym, kontrolowanym środowisku.
2. Adresaci innowacji
Dzieci w wieku przedszkolnym z różnymi niepełnosprawnościami intelektualnymi i sprzężonymi, uczęszczające do przedszkola specjalnego. Udział w dyskotekach dostosowany jest do indywidualnych możliwości, potrzeb i ograniczeń każdego dziecka.
3. Cele innowacji
Cele ogólne:
- Wzbogacenie oferty zajęć przedszkolnych o nowe formy aktywności muzyczno–ruchowej.
- Stymulowanie rozwoju społecznego, emocjonalnego i ruchowego dzieci.
- Budowanie pozytywnych doświadczeń grupowych oraz wzmacnianie poczucia przynależności.
Cele szczegółowe:
- Rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej i motoryki dużej.
- Kształtowanie umiejętności współpracy i nawiązywania relacji rówieśniczych.
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości poprzez możliwość swobodnej ekspresji.
- Wspieranie samoregulacji emocjonalnej i rozładowywanie napięcia w bezpieczny sposób.
4. Opis innowacji
1. Częstotliwość: Dyskoteki odbywają się raz w tygodniu.
2. Czas trwania: Każde spotkanie trwa 60 minut, z możliwością krótkich przerw sensorycznych.
3. Przebieg zajęć:
   - Wprowadzenie: krótka rozmowa, przygotowanie dzieci do zabawy.
   - Rozgrzewka muzyczno–ruchowa: proste układy taneczne, gesty do piosenek.
   - Część główna: swobodna zabawa taneczna z wykorzystaniem muzyki i rekwizytów (chusty, balony, wstążki).
   - Zabawy przerywniki: konkursy ruchowe, np. „zatrzymaj się gdy muzyka milknie”.
   - Zakończenie: wyciszenie przy spokojnej melodii, wspólne podsumowanie i pożegnanie.
5. Metody pracy
- Metody aktywizujące: ruch przy muzyce, elementy dramy.
- Metoda naśladowcza i pokazowa.
- Elementy muzykoterapii i choreoterapii.
- Zabawy integracyjne i rytmiczne.
6. Środki dydaktyczne
- Sprzęt muzyczny (głośniki, odtwarzacz).
- Oświetlenie dyskotekowe (lampki LED, projektory – jeśli to możliwe).
- Kolorowe rekwizyty: balony, wstążki, chusty.
7. Przewidywane efekty
- Zwiększenie aktywności ruchowej dzieci.
- Poprawa koordynacji i orientacji w przestrzeni.
- Wzrost umiejętności współdziałania i budowania relacji.
- Wzmocnienie poczucia radości i satysfakcji z uczestnictwa w zabawie.
8. Ewaluacja
Obserwacja zaangażowania dzieci podczas zajęć.
Rozmowy z nauczycielami i terapeutami o wpływie dyskotek na zachowanie i samopoczucie podopiecznych.
Dokumentacja fotograficzna  z przebiegu spotkań.
 

Kontakt

Przedszkole Specjalne
nr 393 w Warszawie

ul. Puławska 97
02-595 Warszawa

tel.: (22) 646 50 16

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.