Popołudnia z muzyką


Projekt cyklicznych zajęć z wykorzystaniem różnych form muzykoterapii

Wstęp:
Muzykoterapia Integralna łączy różne podejścia i techniki terapeutyczne, co pozwala na dostosowanie zajęć do indywidualnych potrzeb uczestników. Jedną z głównych zalet jest jej całościowe podejście, które uwzględnia aspekty emocjonalne, fizyczne i społeczne. Dzięki temu uczestnicy mogą doświadczać poprawy w wielu obszarach, takich jak redukcja stresu, zwiększenie poczucia własnej wartości oraz rozwój umiejętności społecznych.
Muzykoterapia Integralna sprzyja także lepszemu wyrażaniu emocji, co jest szczególnie istotne dla osób, które mają trudności w komunikacji. Umożliwia im to wyrażanie uczuć w bezpiecznym i wspierającym środowisku. Dodatkowo, poprzez aktywne uczestnictwo w muzyce, dzieci mogą poprawić swoje zdolności motoryczne i koordynację. W rezultacie, Muzykoterapia Integralna staje się skutecznym narzędziem w procesie rehabilitacji oraz wsparcia psychicznego.

1. Tytuł projektu: POPOŁUDNIA Z MUZYKĄ
2. Autor projektu: mgr Olga Kuligowska
3. Cel zajęć: Stymulacja zmysłów, rozwój ekspresji twórczej oraz wyrażanie siebie poprzez różnorodne formy muzyki i ruchu oraz tworzenie.
4. Grupa docelowa: Grupy łączone ( grupy Żółta i Różowa oraz grupy Niebieska i Zielona - każda grupa co drugi tydzień) dzieci w  wieku od 5-8 lat z niepełnosprawnością intelektualną i sprzężeniami.
5. Okres  realizacji projektu: od 06.10.2025r. do 22.06.2026r. poniedziałki o godzinie 14.30
6. Metody : Muzykoterapia Integralna, Arteterapia.
7. Harmonogram zajęć:
PAŹDZIERNIK    
1. ZABAWY PRZY MUZYCE- TANIEC I RUCH
2. TWORZENIE INSTRUMENTÓW Z MUZYKĄ W TLE- BĘBENEK
3. RELAKSACJA PRZY MUZYCE
4. POZNAJEMY UKULELE

LISTOPAD    
1. ZABAWY PRZY MUZYCE- TANIEC I RUCH
2. TWORZENIE OBRAZÓW Z MUZYKĄ W TLE- JESIEŃ
3. RELAKSACJA PRZY MUZYCE- MASAŻE MISAMI DŹWIĘKOWYMI
4. POZNAJEMY BĘBEN

GRUDZIEŃ    
1. ZABAWY PRZY MUZYCE- TANIEC I RUCH
2. TWORZENIE INSTRUMENTÓW Z MUZYKĄ W TLE-KIJ DESZCZOWY
3. RELAKSACJA PRZY MUZYCE
4. ŚWIĄTECZNE ZABAWY
5.KOLĘDOWANIE

STYCZEŃ    
1. ZABAWY PRZY MUZYCE- TANIEC I RUCH
2. TWORZENIE INSTRUMENTÓW Z MUZYKĄ W TLE-MARAKASY
3. RELAKSACJA PRZY MUZYCE
4. POZNAJEMY FLET

LUTY    
1. ZABAWY PRZY MUZYCE- TANIEC I RUCH
2. TWORZENIE OBRAZÓW Z MUZYKĄ W TLE- ZIMA
3. RELAKSACJA PRZY MUZYCE
4. POZNAJEMY  YEMBE

MARZEC    
1. ZABAWY PRZY MUZYCE- TANIEC I RUCH
2. TWORZENIE INSTRUMENTÓW Z MUZYKĄ W TLE- TAMBURYN
3. RELAKSACJA PRZY MUZYCE
4. POZNAJEMY GITARĘ
5.BAJKA MUZYCZNA

KWIECIEŃ    
1. TWORZENIE OBRAZÓW Z MUZYKĄ W TLE- WIOSNA
2. ZABAWY PRZY MUZYCE- TANIEC I RUCH
3. RELAKSACJA PRZY MUZYCE

MAJ    
1. ZABAWY PRZY MUZYCE- TANIEC I RUCH
2. PIOSENKI PALUSZKOWE
3. TWORZENIE OBRAZÓW Z MUZYKĄ W TLE- WIOSNA
4. RELAKSACJA PRZY MUZYCE

CZERWIEC    
1. ZABAWY PRZY MUZYCE- TANIEC I RUCH
2. TWORZENIE INSTRUMENTÓW Z MUZYKĄ W TLE- GRZECHOTKA
3. RELAKSACJA PRZY MUZYCE
4. TWORZENIE OBRAZÓW Z MUZYKĄ W TLE- LATO

8. Ewaluacja
• Obserwacja bezpośrednia: terapeuta obserwuje zachowanie dzieci podczas zajęć, zwracając uwagę na ich reakcje na muzykę, interakcje z innymi oraz poziom zaangażowania.
• Portfolio dziecka: zbieranie materiałów, takich jak obrazy czy wykonane instrumenty.
• Dostosowywanie programu: obserwacja uczestników zajęć i bieżące dostosowywanie zajęć do możliwości psychofizycznych dzieci.
• Ankieta dla rodziców: po zakończeniu projektu rodzice wyrażą swoją opinię  poprzez krótką ankietę.


Literatura:
• pod red. Krzysztofa Stachyry " Podstawy muzykoterapii", Wydawnictw UMCS, Lublin 2014
• Joanna Filas "Materiały szkoleniowe MUZYKOTERAPIA INTEGRALNA" Omanam Centrum Terapeutyczno- Edukacyjne
• W. Szulc "Muzykoterapia jako przedmiot badań i edukacji", UMCS, Lublin 2005
• K. Opala- Wnuk  "Sztuka, która pomaga dzieciom", Wydawnictwo Feeria, Łódź 2012


 

Kontakt

Przedszkole Specjalne
nr 393 w Warszawie

ul. Puławska 97
02-595 Warszawa

tel.: (22) 646 50 16

Mapa dojazdu

× Ta strona używa plików cookies. Dowiedz się o celach i zasadach ich wykorzystywania.
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z ustawieniami swojej przeglądarki.