Innowacja pedagogiczna: „Plastyka w rytmie klasyki.”
I. Autor innowacji i osoby odpowiedzialne za realizację: Marta Kałyńczak
II. Rodzaj innowacji: Innowacja metodyczna: Zastosowanie działań plastycznych i artystycznych oraz muzyki klasycznej jako narzędzia wszechstronnego rozwoju dzieci
III. Czas trwania innowacji: Rok szkolny 2025/2026. Spotkania odbywać się będą raz w tygodniu w ramach zajęć dydaktyczno-wychowawczych
IV. Zakres innowacji
• Innowacją zostaną objęte dzieci Przedszkola, z grupy Żółtej
• Miejsce realizacji: sala przedszkolna, możliwość wystaw i prezentacji
• Wsparcie aktywności, samodzielności, ekspresji, rozwoju emocjonalnego i społecznego
V. Finansowanie innowacji
• Ze środków własnych placówki oraz posiadanych materiałów plastycznych
VI. Wstęp i uzasadnienie
Dzieci z niepełnosprawnościami często mają ograniczone możliwości eksploracji świata i wyrażania siebie. Aktywność plastyczna pozwala im rozwijać uwagę, wyobraźnię, sprawność manualną, umiejętności społeczne i emocjonalne oraz poczucie własnej wartości.
Zajęcia plastyczne dają dzieciom możliwość:
• wyrażania emocji i przeżyć;
• doznawania nowych wrażeń zmysłowych;
• poznawania kolorów, kształtów, faktur i struktur;
• integracji sensorycznej;
• nauki współpracy i komunikacji w grupie;
• budowania relacji z rówieśnikami i dorosłymi.
Innowacja „Plastyka w rytmie klasyki” łączy aspekty terapeutyczne, edukacyjne i artystyczne, rozwijając zdolności manualne, twórcze i poznawcze, przy zachowaniu indywidualnych możliwości każdego dziecka.
Plastyczne działania dla dzieci przynoszą liczne korzyści takie jak wyrażanie i regulacja emocji, rozwijanie poczucia własnej wartości i akceptacji siebie, redukcja napięcia oraz stymulacja zdolności manualnych.
Terapia poprzez sztukę umożliwia również komunikację niewerbalną, poprawia umiejętności społeczne, wzmacnia poczucie bezpieczeństwa i pomaga w rozwoju poznawczym.
Innowacja oparta na elemencie muzyki klasycznej – podczas każdych zajęć dzieci słuchają utworów wielkich kompozytorów (F. Chopina, W.A. Mozarta, J.S. Bacha),
wzmacnia ekspresję, pobudza wyobraźnię, pozwala na głębsze przeżywanie procesu twórczego i sprzyja rozwojowi emocjonalnemu oraz estetycznemu.
VII. Cele innowacji
Cele główne
• Wspieranie wszechstronnego rozwoju dzieci poprzez aktywność plastyczną i kontakt z muzyką klasyczną
• Rozwijanie ekspresji twórczej, wyobraźni i wrażliwości estetycznej
• Wzmacnianie poczucia własnej wartości i pewności siebie poprzez twórcze działania
• Wspieranie integracji grupy i rozwijanie kompetencji społecznych
• Stymulowanie rozwoju sensorycznego i motorycznego dziecka
• Kształtowanie umiejętności wyrażania emocji i przeżyć poprzez sztukę
• Rozbudzanie kreatywności oraz zainteresowania sztuką i muzyką
Cele szczegółowe
• Rozwijanie sprawności manualnej i koordynacji wzrokowo-ruchowej poprzez różnorodne działania plastyczne
• Ćwiczenie precyzji ruchów dłoni i palców w trakcie malowania, lepienia czy wyklejania
• Eksperymentowanie z różnymi technikami plastycznymi (malowanie palcami, stemplowanie, modelowanie, wyklejanie)
• Rozwijanie koncentracji uwagi, cierpliwości i wytrwałości podczas wykonywania pracy plastycznej
• Rozwijanie wrażliwości sensorycznej – poznawanie różnych faktur, kształtów, materiałów
• Wspieranie komunikacji w czasie wspólnego tworzenia
• Kształtowanie pozytywnych relacji w grupie poprzez działania oparte na współpracy i wzajemnej pomocy
• Umożliwienie dzieciom doświadczania sukcesu poprzez indywidualne tempo i formę pracy
• Wyrażanie emocji i nastroju poprzez kolor, ruch i dźwięk
• Kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody, sztuki i otaczającego świata
• Wdrażanie do umiejętności planowania i realizowania pomysłu artystycznego
•Rozwijanie wyobraźni przestrzennej poprzez działania konstrukcyjne
VIII. Organizacja zajęć
Struktura spotkania
1. Powitanie: Wprowadzenie w temat zajęć
2. Część wprowadzająca: Wprowadzenie do techniki plastycznej, prezentacja materiałów
3. Część twórcza: indywidualna praca plastyczna, działania sensoryczne
4. Część relaksacyjna: wyciszenie, podziwianie prac, krótkie rozmowy o emocjach związanych z tworzeniem
5. Podsumowanie: omówienie efektów, prezentacja prac na wystawie w sali lub w przedszkolu
Metody pracy
• Działania praktyczne i wielozmysłowe
• Praca indywidualna
• Techniki manipulacyjne, sensoryczne i twórcze
• Inspiracja naturą, emocjami i otoczeniem
Formy pracy
• Indywidualna
IX. Środki dydaktyczne
• Materiały przyrodnicze np. liście, szyszki
• Materiały recyklingowe np. rolki po papierze, koszulki na dokumenty
• Papier kolorowy ksero, blok techniczny, karton
• Farby, barwniki spożywcze, pianka do golenia, płyn do naczyń, folia aluminiowa, folia malarska
X. Harmonogram muzyczny
Miesiąc Nr zajęć Kompozytor Utwór
Wrzesień 1 Chopin Walc Des-dur op. 64 nr 1 („Minutowy”)
Wrzesień 2 Mozart Rondo alla Turca (KV 331)
Wrzesień 3 Bach Preludium C-dur BWV 846
Październik 4 Chopin Nokturn Es-dur op. 9 nr 2
Październik 5 Mozart Eine kleine Nachtmusik – I część
Październik 6 Bach Aria na strunie G (BWV 1068)
Październik 7 Chopin Preludium Des-dur op. 28 nr 15 („Deszczowe”)
Listopad 8 Mozart Sonata fortepianowa C-dur KV 545 – I część
Listopad 9 Chopin Mazurek D-dur op. 33 nr 2
Listopad 10 Bach Inwencja dwugłosowa C-dur BWV 772
Listopad 11 Mozart Koncert fortepianowy nr 21 – II część („Elvira Madigan”)
Grudzień 12 Chopin Nokturn cis-moll op. posth.
Grudzień 13 Bach Chorał „Jesu, Joy of Man’s Desiring” (BWV 147)
Grudzień 14 Mozart Fantazja d-moll KV 397
Grudzień 15 Chopin Walc As-dur op. 69 nr 1 („Pożegnalny”)
Styczeń 16 Bach Koncert brandenburski nr 3 G-dur – I część
Styczeń 17 Chopin Etiuda E-dur op. 10 nr 3 („Tristesse”)
Styczeń 18 Mozart Sonata fortepianowa F-dur KV 332 – I część
Styczeń 19 Chopin Preludium e-moll op. 28 nr 4
Luty 20 Bach Wariacje Goldbergowskie – Aria początkowa
Luty 21 Mozart Symfonia nr 40 g-moll – I część
Luty 22 Chopin Walc a-moll op. posth.
Luty 23 Bach Preludium D-dur BWV 850
Marzec 24 Mozart Koncert fortepianowy nr 23 A-dur – II część
Marzec 25 Chopin Mazurek a-moll op. 17 nr 4
Marzec 26 Bach Suita francuska nr 5 G-dur – Allemande
Marzec 27 Chopin Walc h-moll op. 69 nr 2
Kwiecień 28 Mozart Sonata fortepianowa B-dur KV 570 – I część
Kwiecień 29 Bach Partita nr 1 B-dur – Menuet I & II
Kwiecień 30 Chopin Nokturn H-dur op. 32 nr 1
Kwiecień 31 Mozart Aria „Voi che sapete” (wersja instrumentalna)
Maj 32 Chopin Polonez A-dur op. 40 nr 1
Maj 33 Mozart Adagio C-dur KV 356
Maj 34 Bach Suita angielska nr 2 a-moll – Courante
Maj 35 Chopin Preludium A-dur op. 28 nr 7
Czerwiec 36 Mozart Menuet G-dur KV 1
Czerwiec 37 Chopin Polonez g-moll op. posth.
Czerwiec 38 Bach Preludium i fuga d-moll BWV 851
Czerwiec 39 Mozart Sonata A-dur KV 331 – II część (Andante grazioso)
XI. Techniki:
Masa solna, , przyklejanie, malowanie, wyklejanie, stemplowanie, barwienie, metaliczne obrazki itp.
XII. Przewidywane efekty
• Rozwijanie kreatywności i ekspresji twórczej
• Poprawa sprawności manualnej i koordynacji ruchowej
• Wzrost pewności siebie i poczucia wartości
• Próby umiejętności współpracy w grupie i komunikacji z rówieśnikami
• Wyrażanie emocji poprzez sztukę
• Wystawa prac i prezentacje twórczości jako element motywujący
XIII. Ewaluacja
• Obserwacja zaangażowania, koncentracji i radości z działania



